Από τον μύθο, στην πραγματικότητα
Από το οικογενειακό αρτοποιείο στην ταπεινή πόλη Casilda της Αργεντινής, στην καρδιά της ιταλικής motorvalley για να δημιουργήσει το πιο όμορφο αυτοκίνητο στον κόσμο. Η διαδρομή και του Horacio Pagani δεν είναι απλά μια επιτυχημένη καριέρα. Είναι η γέννηση ενός μύθου!
To GOCAR εμπνεύστηκε, σχεδίασε και υλοποίησε ένα documentary film για την Pagani Automobili. Μια αποκλειστικότητα, για την οποία η ομάδα παραγωγής ταξίδεψε στην Ιταλία, για τα γυρίσματα που διήρκησαν τρεις ημέρες.
Σε ένα μαζικό αυτοκινητικό σύμπαν που κυριαρχεί η ψηφιακή τεχνολογία και το ΑΙ, το GOCAR αναδεικνύει και την άλλη διάσταση… Αυτή της χειροποίητης παραγωγής, της ιεροτελεστίας μέσα από την οποία έμπειροι τεχνίτες δίνουν ψυχή σε πολύτιμα υλικά μετουσιώνοντας το πάθος και την έμπνευση σε ένα αντικείμενο ανεκτίμητης συναισθηματικής αξίας.
Επισκεφθήκαμε το μουσείο και το εργοστάσιο της μάρκας, το περίφημο Atelier όπου η τέχνη συναντά την επιστήμη. Μιλήσαμε με τον ίδιο τον ιδρυτή Horacio Pagani και τον γιο του, πήραμε συνεντεύξεις από κορυφαία στελέχη και οδηγήσαμε την Huayra Codalunga. Ένα χειροποίητο εξαιρετικά σπάνιο hypercar που έχει κατασκευαστεί σε μόλις 5 αντίτυπα, αποδίδει 840 ίππους και κοστίζει 7,5 εκατομμύρια ευρώ.
Pagani Huayra Codalunga
Αμφιλεγόμενη, όπως κάθε πραγματικό έργο τέχνης. Ανοιχτή σε πολλαπλές ερμηνείες και εν αναμονή της τελικής κρίσης από την ίδια την Ιστορία. Εκφράζει τον απεριόριστο θαυμασμό του Horacio Pagani για τον Leonardo Da Vinci, αυτό το μοναδικό πάντρεμα τέχνης και επιστήμης που ενσαρκώνει κάθε του δημιουργία.
Yποτίθεται ότι αυτό είναι ένα αυτοκίνητο που φτιάχτηκε για διαγωνισμούς Concours d’Elegance και αριστοκρατικές Κυριακάτικες βόλτες. Ή μήπως όχι;
Η δύναμη του V12 είναι κτηνώδης: 840 PS στις 5.900 rpm και 1.100 Nm @ 2.000 – 5.600 rpm. Ο ήχος είναι έντονα μεταλλικός και η απόκριση γίνεται από άμεση ως… βίαιη.
Τίποτα βαρύ δεν υπάρχει πάνω από αυτή τη νοητή γραμμή. Το χαμηλό κέντρο βάρους και η συγκέντρωση της μάζας στο κέντρο του αυτοκινήτου, είναι προϋπόθεση όταν τα βάζεις με τους νόμους της Φυσικής. Και η Codalunga ακριβώς αυτό κάνει. Κατασκευασμένη κυρίως από ανθρακόνημα και αλουμίνιο, παρά το πολυτελές εσωτερικό, ζυγίζει μόλις 1.280 kg, 70 λιγότερα από τη Huayra.
Η ουρά χορεύει, οι ενστικτώδεις αντιδράσεις των χεριών στο τιμόνι μάλλον δεν θα ήταν αρκετές αν είχα κάνει και το επόμενο κλικ, επιλέγοντας το πρόγραμμα Race, απενεργοποιώντας τα ηλεκτρονικά.
Τα ειδικά Pirelli Trofeo R αρνούνται να συνεργαστούν. Είναι απίστευτο πόσο λίγη πρόσφυση μπορεί να δίνουν τόσα στρέμματα ελαστικού σε επαφή με την άσφαλτο αν αυτή είναι σπασμένη και υγρή, και το πέλμα τους παγωμένο και σκληρό σαν μάρμαρο.
Με το ζόρι χρησιμοποιώ το 1/3 της διαδρομής του δεξιού πεντάλ. Ένα άγγιγμα και είναι σαν να στέκεσαι στο χείλος του πιο άγριου, απότομου γκρεμού που έχεις δει στον χειρότερο από τους εφιάλτες σου.
Σχεδίαση
Η αισθητική αντλεί έμπνευση από τα πρωτότυπα του Le Mans της δεκαετίας του ’60 και του ’70. Και είναι και ένας φόρος τιμής στους ιταλούς καροσερίστες της εποχής, που σφυρηλατούσαν στο χέρι το αλουμίνιο δημιουργώντας στο άψε σβήσε αμαξώματα για αγωνιστική χρήση πάνω σε δανεικές από αυτοκίνητα δρόμου μηχανολογικές πλατφόρμες.
Με την αίσθηση που δίνει στην οδήγηση, πιο εύκολα τη φαντάζεσαι να παίρνει μορφή από τα μουτζουρωμένα σκληροτράχηλα χέρια και το σφυρί κάποιου τεχνίτη σε ένα γκαράζ, παρά από την ανάλαφρη κίνηση ενός λεπτού πινέλου πάνω σε καμβά. Το κάλυμμα του κινητήρα είναι το μεγαλύτερο τμήμα από ανθρακονήματα που η εταιρεία έχει κατασκευάσει ποτέ, με επιφάνεια 3,7 τετραγωνικά μέτρα. Ακούγεται δύσκολο, αλλά αυτή ακριβώς είναι η εξειδίκευσή τους, το ανθρακόνημα και το αλουμίνιο.
Όπως ο άνεμος και ο χρόνος αλλάζουν τη μορφή των βράχων στις κορυφές των βουνών, έτσι σχηματίστηκαν οι γραμμές της Huayra Codalunga, σύμφωνα με τοuς δημιουργούς της. Η νέα σχεδίαση της ουράς, αφήνει γυμνά σε κοινή θέα τα μηχανικά μέρη.
Grandi Complicazioni
O Lorenzo Kerkoc, ένας νέος άνθρωπος, όχι πάνω από 40 ετών, είναι επικεφαλής του τμήματος Grandi Complicazioni. Είναι στην κουλτούρα της Pagani, να υιοθετεί και να αναδεικνύει τα νέα ταλέντα. Ο μέσος όρος ηλικίας του ανθρώπινου δυναμικού δεν ξεπερνά τα 32 χρόνια. Δουλειά του τμήματος είναι η κατασκευή των one-offs και των few-offs αυτοκινήτων. Σημαντικό κομμάτι για την εταιρεία, γιατί εκφράζει τη φιλοσοφία της απολύτως προσωπικής εξυπηρέτησης, της απόλυτης εξατομίκευσης.
Η Codalunga προέκυψε από αυτήν ακριβώς τη σχέση. Δύο φίλοι συλλέκτες Pagani ήρθαν το 2018 στον Horacio με την ιδέα δημιουργίας μια longtail εκδοχής της Huayra.
Μια Pagani αποτελείται από περίπου 7.000 κομμάτια, αν ο κινητήρας που έρχεται έτοιμος από τη Mercedes-AMG μετρήσει σαν ένα. Αντικαθιστούν μέχρι και την τελευταία πλαστική τάπα με αλουμινένιες, τέτοια είναι η εμμονή τους με την τελειότητα. Η συμμετοχή των μηχανικών της Modena στη συνεχή εξέλιξη του V12 είναι τέτοια ώστε πλέον στα καπάκια των 3βάλβιδων κεφαλών φέρει σήματα Pagani αντί για τη σφραγίδα του οίκου από το Affalterbach.
Η συναρμολόγηση κάθε νέου αυτοκινήτου διαρκεί 6-8 μήνες ανάλογα με τα επιλογές εξατομίκευσης κάθε πελάτη. Όλα τα ανθρακονημάτινα τμήματα κατασκευάζονται in house, στο χέρι. Τόσο η διαδικασία της εφαρμογής όσο και το ψήσιμου στους ειδικούς φούρνους υψηλής πίεσης είναι μέρος της υψηλής τεχνογνωσίας που έχει αναπτύξει η εταιρεία με ειδικές φόρμουλες που έχει εφεύρει και ο εξελίξει ο ίδιος ο Horacio Pagani.
Για κάθε αυτοκίνητο κατασκευάζονται περίπου 700 κομμάτια από αλουμίνιο.
Η χύτευση και οι κολλήσεις απαγορεύονται. Όλα φτιάχνονται σμιλεύοντας ένα μονοκόμματο μπλοκ υλικού. Ακόμη και κομμάτια που κανείς ποτέ δεν θα δει. Αυτό επιβάλλει η άποψη του Horacio για την πραγματική ποιότητα κατασκευής.
Για την κατασκευή του σετ εξαρτημάτων αλουμινίου κάθε αυτοκινήτου απαιτούνται ούτε λίγο ούτε πολύ 625 ώρες δουλειάς στα ακριβότερα μηχανήματα CNC υψηλής ακρίβειας της αυτοκινητοβιομηχανίας και όχι μόνο. Αυτή τη δουλειά έχει αναλάβει η Modena Design, η θυγατρική εταιρεία της Pagani, που έχει έδρα δύο δρόμους πιο κάτω.
Horacio Pagani & son
Ο ιδρυτής της εταιρείας, εμπνευστής κάθε νέου μοντέλου και βασικός σχεδιαστής κάθε δημιουργίας που φέρει την υπογραφή του είναι καθημερινά παρών. Επιβλέπει την κατασκευή των εξαρτημάτων και τη συναρμολόγηση κάθε ενός από τα 50 αυτοκίνητα της ετήσιας παραγωγής. Για γίνουν όλα όπως ακριβώς τα έχει οραματιστεί.
Οι γιοι του Horacio Pagani έχουν σήμερα σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της εταιρείας. Πιο καθοριστική ωστόσο ήταν η συνεισφορά τους στην ίδρυσή της. Όταν στη δεκαετία του ’90, αντιμετωπίζοντας προβλήματα χρηματοδότησης ο Horacio Pagani δέχτηκε μια δελεαστική πρόταση από την Lamborghini που αναζητούσε τον διάδοχο της Diablo, ήταν ο Christopher και ο Leonardo που τον έπεισαν να μην πουλήσει το project Zonda και να συνεχίσει να κυνηγά το όνειρό του.
Έχοντας διανύσει ήδη μια μεγάλη και σημαντική διαδρομή, ο Horacio Pagani δικαιωματικά έχει το δικό του μουσείο στις εγκαταστάσεις του νέου εργοστασίου. Άνοιξε τις πύλες του το 2016 και υποδέχεται πάνω από 22.000 επισκέπτες το χρόνο από όλο τον πλανήτη. Εκεί μπορεί κανείς να δει τα πρώτα μοντέλα υπό κλίμακα που έφτιαχνε σε ξύλο μπάλσα, αλλά και τα πραγματικά αυτοκίνητα που δημιούργησε στο εργαστήριό του ως έφηβος, το οποίο αναπαρίσταται με απόλυτη ακρίβεια.
O Horacio έφτασε στην Bologna με συστατική επιστολή από τον συμπατριώτη του Huan Manuel Fangio προς τον Enzo Ferrari, αλλά ήταν στη Lamborghini που έκανε τα πρώτα του σημαντικά βήματα ως μηχανικός, βάζοντας τις βάσεις για ό,τι ακολούθησε
O Horacio Pagani έχει τη δική του δουλειά να κάνει ως επιχειρηματίας, αλλά και έναν θεσμικό ρόλο.
Να κρατήσει ζωντανή τη μαγεία!
Λατρεύεις τα supercars; Στο GOCAR.gr θα βρεις αποκλειστικές δοκιμές των πιο extreme υπεραυτοκινήτων!
Παραγωγή: GOCAR ORIGINAL WORKS
Παρουσίαση: ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Κινηματογράφηση/Μοντάζ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ
Επιμέλεια & Web development: GOCAR TEAM
Δημοσιεύτηκε: 10/11/25
